Ruchy bierek

 

Oto zasady poruszania się wszystkich bierek.

Przykład Zasady ruchu
 p1.gif Pionek porusza sie wzdłuż kolumny o jedno pole do przodu. Gracz może wykonać pierwsze posunięcie każdym pionem o 2 pola. Pion nie może się cofać.
Przykład Zasady ruchu
p2.gif Pion zbija pozostale bierki, posuwając sie o jedno pole na ukos. Moze przesunąc sie w ten sposób tylko w celu zbicia jakiejś bierki przeciwnika.
Specjalnym ruchem piona jest 'bicie w przelocie'. Dotyczy one jedynie pionów usytuowanych na 5 linii w przypadku pionów białych i w czwartej w przypadku pionów czarnych. W pozycji na diagramie czarny pion na polu wyjściowym i kolumnie przyleglej do białego piona chcąc uniknąc zbicia wykonuje ruch o 2 pola do przodu (wykorzystując pozycję wyjsciową). Reguła 'bicie w przelocie' przewiduje, że biały pion może zbić czarnego, tak jak gdyby tamten poruszył się tylko o jedno pole. Tak jak wszystkie pozostałe bicia, 'bicie w przelocie' nie jest obowiązkowe.
UWAGA: bicie to może zostać wykonane jedynie w posunięciu nastepującym po ruchu piona przeciwnika, który posunął sie o 2 pola.
Przykład Zasady ruchu
p3.gif Pionek po dojściu na ostanią linię musi zostać zamieniony na jakąkolwiek figurę oprócz króla. Pozostawienie pionka na ostatniej linii jest ruchem nieprawidłowym.
Przykład Zasady ruchu
k1.gif Król może przemieszczać się na wszystkie pola sąsiadujące z polem, na którym się znajduje, oprócz pól, które są atakowane przez figury przeciwnika.
Przykład Zasady ruchu
h1.gif Hetman porusza się po wsyzstkich polach pionowych, poziomych i ukosnych.
Przykład Zasady ruchu
g1.gif Goniec porusza się na ukos po wszystkich przyległych przekątnych. Goniec, który na początku partii jest ustawiony na białym polu, przez całą partię będzie poruszał się po białych polach (jest to goniec białopolowy). Analogicznie jest z gońcem, który jest ustawiony na czarnym polu (goniec czarnopolowy).
Przykład Zasady ruchu
s1.gif Skoczek porusza sie, wykonujac skok na najblizsze pole, nie znajdujace sie w sasiadujacych z nim kolumnach, przekatnych i poziomych, poczawszy od pola wyjsciowego.
Troszke skomplikowana regule wyjasnia przyklad.
Przykład Zasady ruchu
w1.gif Wieża może poruszać się po wszystkich polach pionowych i poziomych stycznych z polem, na którym sama się znajduje.

powrót