ciekawostki


Tajemnicze zaginięcia w rejonie Trójkąta Bermudzkiego są nam bardzo dobrze znane. Zdarzają się one do tej pory w obszrze: Bermudy, Miami na Florydzie i San Juan na Puerto Rico. Tam właśnie miały miejsce opisywane niżej przypadki.

Początkowo zaginięcia statków pływających tamtędy przypisywano potworom morskim lub bogom. W późniejszym czasie dopiero zaczęto winą za nie obarczać NOL-e (Niezidentyfikowane Obiekty Latające). Już Krzysztof Kolumb był świakiem dziwnego zdarzenie. Kula ognia przeleciala poziomo przez niebo (obok statku) i z hukiem zagłebiła sie w morzu. Kompasy na statku wariowały.

Pierwsze wieści o niezwykłym zdarzeniu w tym obszarze pochodzą już z 1840 r. Amerykański okręt patrolowy natknął się na francuski trójmasztowy statek handlowy "Rosalie". Kiedy weszli na pokład nie zastali żywej duszy (oprócz kanarka w klatce). Nienaruszony cenny ładunek świadczył o tym, iż statek nie padł ofiarą piratów. Nie było śladów walki. Później wielokrotnie jeszcze spotykano się z dryfującymi, opuszczonymi statkami w tym obszarze.

Także polska załogo była świadkiem przedziwnego zjawiska. Zarówno J. Pankiewicz na jachcie "Hetman", jak i Z. Szczepaniak, byli naocznymi swiadkami dziwnego zajscia. Wokół obu jachtów nagle pojawiły sie czarne, ogromne chmury, które - mimo bezwietrznej pogody - przesuneły sie w kierunku jednostek. Z chmury wynurzyła sie "zlota kula", która zapaliła sie momentalnie i wybuchła bezgłosnie. Potem nastapiła seria podobnych błysków i wybuchów. Chmura znikła po ok. 15 minutach. Podobne zdarzenia zostały opisane w dzienniku pokładowym statku "The Sea Venture" pod dowództwem kpt. G. Somers (1609r). 

Do jeszcze dziwniejszego zdarzenia doszlo 5 grudnia 1945 r. O godzinie 14:00 eskadra pieciu bombowców typu Grumman TBM-3 "Avenger", nalezacych do marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych, wystartowala z lotniska Fort Lauderdale na Florydzie. Byl to lot cwiczebny, polaczony z patrolowaniem terenu. Samoloty byly zaopatrzone w paliwo wystarczajace na przelot ponad 1500 km. Warunki atmosferyczne tego dnia byly dobre. O godzinie 15:15 dotarla do bazy pierwsza dziwna wiadomosc. Dowodzacy eskadra porucznik Taylor powiadomil lotnisko, ze prawdopodobnie piloci zboczyli z kursu i nie widza stalego ladu. Po tym komunikacie na 45 minut zostala zerwana lacznosc. O godz. 16.00 z nieznanych przyczyn Taylor oddal dowództwo nad eskadra kap. Stiversowi. Meldunek radiowy, jaki dotarl do bazy, nie byl optymistyczny, eskadra zgubila sie i prawdopodobnie krazyla nad wodami Zatoki Meksykanskiej. Z komunikatu wynikalo takze, ze paliwo jest na wyczerpaniu, a kazdy samolot dysponuje innymi odczytami z instrumentów pokladowych. Ostatni komunikat to desperacki krzyk, oznajmiajacy, ze samoloty wkraczaja w obszar "bialej wody" - i byl to ich koniec. Po tej wiadomosci nie udalo sie przywrócil lacznosci z eskadra. Tymczasem na ziemi ogloszono alarm. Z misja ratownicza pierwszy ruszyl wodnoplatowiec typu Martin Mariner PBM, zaopatrzony w specjalne instrumenty i urzadzenia, majace pomóc lotnikom zmuszonym do wodowania. Ekipa skladajaca sie z dwunastu osób, podobnie jak eskadra, przepadla bez sladu. W ciagu kilku godzin na terenie tym zaginelo 6 samolotów z 27 osobami na pokladzie. By ich odnalezc, rozpoczeto najwieksze w dziejach marynarki USA poszukiwania morskie i lotnicze. W operacji uczestniczylo 277 samolotów, 4 niszczyciele marynarki, kilka okretów podwodnych, 18 jednostek Strazy Przybrzeznej, specjalne statki ratownicze oraz setki prywatnych lodzi i jachtów. Do poszukiwan przylaczyly sie równiez jednostki marynarki brytyjskiej i samoloty RAF-u. Przeszukano obszar ok. 600 tys. km kwadratowych, nie znajdujac nic poza cwiczebna tarcza strzelecka. Okolo godziny 19:00 lotnisko w Opa-Locka pod Miami odebralo slaby sygnal radiowy "FT... FT...", który stanowil czesc sygnalu wywolawczego zaginionej eskadry (FT-74).

Do najdziwniejszego przypadku doszlo latem 1972 r. Samolot pasazerski rejsu National Airlines 727 (przelatujacy nad terenem trójkata) mial ladowac na lotnisku w Miami. Kilka kilometrów przed lotniskiem samolot zniknal z ekranu radarów lotniska oraz zerwal lacznosc radiowa. W eterze panowala 10-minutowa cisza, podczas której ogloszono alarm. Jednak zanim maszyny ratunkowe zdazyly poderwac sie do akcji poszukiwawczej, samolot pojawil sie ponownie i bezawaryjnie wyladowal na lotnisku. Przeprowadzono kontrole wszystkich systemów, ale nie wykazala ona uszkodzen w zadnym z mechanizmów. Jedynie zegarki dzialaly niepoprawnie - póznily sie o 10 minut, czyli pokazywaly czas, kiedy samolot byl niewidoczny na radarze. Podobne historie rozgrywaly sie w rejonie lotniczej bazy Guam, gdzie czas ulega przyspieszeniu. Samoloty, startujace z bazy, powracaja ze znacznym wyprzedzeniem czasowym, jakby osiagaly wieksze predkosci niz w rzeczywistosci. 

Nauka stara sie wyjasnic niektóre z zaistnialych zjawisk. Wyniki badan najdluzszych fal radiowych (za pomoca satelitów) wykazaly pojawianie sie tzw. superpiorunów. Zwykle wyladowanie, jakie mozemy zaobserwowac w atmosferze, osiaga maksymalnie ok. 100 mld W. Superpiorun to energia rzedu 10 trylionów watów (wystepowanie tych zjawisk jest niezmiernie rzadkie, badania przeprowadzone w okresie 40 miesiecy wykazaly tylko 17 przypadków takich wyladowan). Taka energia, trafiajac w wode obok statku, moglaby z latwoscia ja zagotowac, przyczyniajac sie do powstania gwaltownej mgly lub wlasnie zjawiska "bialej wody". Uderzenie pioruna w statek blyskawicznie poslaloby go na dno. Pracownicy Cap Kennedy, zatrudnieniu przy urzadzeniach startowych kosmodromu NASA, raz po raz rejestruja silne sygnaly elektroniczne, których epicentrum znajduje sie na terenie Trójkata Bermudzkiego. Sygnal taki moze byc echem superpioruna. Rozwazano takze inne hipotezy: podwodne wulkany, "antytraby" powietrzne, trzesienia ziemi, gwaltowne prady wodne. Przeprowadzono szczególowe badania naukowe oraz ekspedycje organizowane przez wojsko, które mialy rozwiklac te zagadke. Rezultaty byly nad wyraz mierne. Badania zostaly przeprowadzone pod nastepujacymi kryptonimami: POLIGON-70 + MODE-1 czyli POLIMODE, ARRAYS, TROPEX, MUSSON - 77, MONEX -79, ESE.